søndag den 18. november 2012

Musik, musik, musik - og "syge" børn

Jeg elsker musik, og mange forskellige slags musik, alt efter stemning og humør.

Og der har for nyligt været flere forskellige cd'er jeg gerne ville have, men det er ikke lykkedes mig at finde og købe dem. Man kan jo hente alt på nettet, men jeg ønsker ikke at piratkopiere.

Men nu bruger jeg Spotify, og jeg er helt solgt. Jeg ved godt, der har været diskussion om, hvorvidt kunstnerne får betaling nok for den streamede musik. Men jeg hører musik jeg aldrig ville have købt.

Og jeg nyder at vælge en kunstner og bare lytte til dennes musik, lige så længe jeg gider. Og nogle af mine gamle lp'er, som jeg aldrig har fundet på cd, kan jeg nu høre igen. Det er skønt.

I dag hører vi kun blid musik, for det er ikke blevet til så meget søvn i nat. Yngste mand var til fest i går, jeg selv kom først under dynen ved 01-tiden. Kl. 02 skerev den unge mand, at nu var han på vej hjem. Vel hjemme ca. ½ time senere kunne alle igen falde til ro.

Altså i 1 time, for så vågnede jeg ved den lyd, der omgående vækker enhver mor - lyden af et sygt barn. Kom lyden fra værelset eller badeværelset?

Det kom fra værelset - ud af sengen, en t-shirt over hovedet og ind til yngste, der kom vaklende ud af værelset med kursen mod badeværelset - noget slingrende.

Jeg kunne ikke lade være at trække på smilebåndet, gik ind og tog sengetøj af sengen og hentede en spand vand og en klud. Fik fundet en frisk dyne og hovedpude og lagt rent på sengen. Og spurgte til yngste mand om han var ok - der kom kun et par grynt bag døren.

I to timer blev han på badeværelset og led sine ungdomskvaler. Den lange blev også vækket, han skulle tisse og valgte til sidst at tage tøj på og så sig en tur og finde en busk.

Da yngste mand endelig kom ud fra badeværelset nåede han kun til værelset inden han igen blev dårlig, denne gang var der en spand klar og jeg hentede en våd klud og kunne få ham vasket lidt i ansigtet.

Kommentede smilende at der nok kom til at gå længe, før han igen skal have Blå Gajol - spægt om det fra den yngste, at der skal gå længe før han overhovedet skal have noget at drikke igen. Jeg puttede ham under dynen og smilede - så er den lektie også lært. Åh hvor har jeg ondt af ham, jeg ved jo godt hvor dårligt han har det, det lille puds - det er hårdt at blive stor.

Så vi taler stille i dag og er overbærende :O) - god søndag ...

16 kommentarer:

  1. -smiler- dér har vi vist allesammen været :-) Godt der er en omsorgsfuld mor!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fru Olsen, ja vi har vist alle været der - både os selv og med vores børn. Nu er han ved at være frisk igen.
      KH Anette

      Slet
  2. Du er godt nok en "bedre" mor end mig - jeg er knap så omsorgsfuld, når det er selvforskyldt, meen en spand kan de da få ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler, det bliver heller ikke ved, men når det er første gang de tager den tur, må der gerne være lidt ekstra omsorg. Og han er da også blevet så frisk, at han har sagt tak for at jeg gav ham en ren dyne og sengetøj , så er det ok.
      KH Anette

      Slet
  3. Hihi, ja stakkels unge mand, det varer lidt før han drikker igen. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, ja det varer noget tid inden han skal ud og drikke mere end sodavand. Og nu har han nok også lært ikke at blande øl og spiritus for han har godt nok været dårlig.
      KH Anette

      Slet
    2. Det med glemt musik... men er nu mest til LP'er og har jo en det så det kan godt gå nostalgi i den en gang i mellem... hi hi... og godt du var hjemme til at sørge for den stakkels dreng/unge mand.. hi hi... Knus

      Slet
    3. Tak May Britt. Ja det kan nemt blive rigtig nostalgisk, men det er også godt nok en gang imellem.
      KH Anette

      Slet
  4. :-) det er utrolig så dårlig man kan blive af så lidt søvn..

    SvarSlet
    Svar
    1. ;O) Ja søvnmangel skal man passe på med.

      Slet
  5. Uha ja, det er hårdt at blive stor - den lære har vi vist gjort alle sammen ;) KH

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Madame, ja vi har vis alle været der og derfor ved man jo også hvor dårligt de har det. De tror nærmest, de skal dø den første gang.
      KH Anette

      Slet
  6. Musik skal der til. Jeg holder også meget af musik i alle genre. Jeg har fået det ind med modermælken, og kan slet ikke leve uden :-)
    Selvom jeg ikke selv har haft Blå Gajolsyge tror jeg på det er slemt nok :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pia
      Ja det er dejligt med musik, jeg kan heller ikke undvære det. Uh ja Gajolsyge er en af de slemme, men man bestemmer heldigvis selv, om man får den (for det meste da).
      KH Anette

      Slet
  7. Jeg har heller ikke oplevet Gajol-sygen. Men rom minder mig stadig om 10. klasse og en tur i hækken. Og det er altså et par dage siden. Vores ældste led samme sygdom i søndags. 4 timer med DSB i tog gennem Jylland og hjem til Sjælland. Det havde vidst ikke været nogen fornøjelse :-)

    Spotify er genialt for musikelskere. Ungerne køber aldrig musik, men er altid opdateret. Også på musik, som ellers aldrig ville have fundet vej til os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha det lyder ikke sjovt at køre i tog og samtidig være "syg". Det kan absolut ikke have været en fornøjelse. Håber han er kommet ovenpå igen.
      Ja, det er et ekstra gode ved Spotify, at man får lyttet til musik, man aldrig ellers ville have hørt.
      KH Anette

      Slet