lørdag den 12. marts 2011

Hjemmebagt knækbrød


Hjemmebagt knækbrød er blevet en af mine favoritter, det er godt til både morgenmad, mellemmad og også som "slik", hvis jeg skal holde mig fra chokoladen. Kommer du ekstra salt i, bliver det næsten som chips. God fornøjelse ...
Du skal bruge:

1 dl Solsikkekerner
1 dl Hørfrø
1 dl Græskarkerner
1 dl Sesamfrø
1 dl Havregryn
1½ dl Spelt fuldkornsmel
2 dl Hvedemel
2 tsk Salt
1 tsk Bagepulver
2 dl Vand
1 dl Olivenolie

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 200 g.
Bland alle de tørre dele i en skål. Tilsæt vand og olie, og rør dejen sammen, den er lidt klæg/våd i konsistensen. Del dejen i to dele og rul hver del ud mellem to stykker bagepapir, så det passer til en bageplade - helst så firkantet som muligt. Læg den udrullede dej på en bageplade og fjern det øverste stykke bagepapir. Rul næste portion ud. Skær forsigtigt dejen i firkanter, eller den form du ønsker.

Hver plade bages for sig i 15 min. i en forvarmet ovn på 200 g. Hold godt øje med dem, de må endenlig ikke få for meget, men skal have en fin gylden farve. Men skal de bruges som chips, må de godt få lidt mere, så de smager lidt "brændt" på den gode måde. Opbevar dem i en kagedåse.

6 kommentarer:

  1. Mums det blir jeg vist nød til at prøve.. Knuzz

    SvarSlet
  2. Mmm..der var jo lige den opskrift, jeg havde brug for, og ingen sukker ;-)
    Kh Charlotte

    SvarSlet
  3. Mums siger jeg også - de er godtnok betydeligt kønnere end dem jeg laver :).

    SvarSlet
  4. Tak for jeres mum'ser - jeg havde glemt at skrive, hvor varm ovnen skal være, det er nu rettet - 200 g forvarmet ovn.

    Tak May Britt :o)

    SvarSlet
  5. Blir i hvert fald ikke sidste gang jeg bager dem...

    SvarSlet
  6. næ, man kan let blive afhængig. Selv den mindste søn kan her i huset tømme en halv bøtte på en eftermiddag. Tror jeg skal til at bage dobbelt portion :o)

    SvarSlet